August 13, 2011

Ramadhan vs anomie








Salam Ramadhan ! :D





Baru baca post lama pasal ramadhan , tentang muslaituq





Ini memang pecah rekod sebab lamaaaa gila tak update blog . wooosh ! Aku rasa aku mengalami anomie dalam diri sebab banyak kali terfikir aku akan accident ketika memandu. Lepas ni aku akan drive ke masjid untuk solat terawih.
Doakan aku tak accident, k?



Asal intro aku macam orang sakit jiwa ? HAHA. *still paksa diri gelak even hati berduka.



Okayh , tukar mood serius .







Alhamdulillah , dah 13 ramadhan .

So, recheck amalan masing-masing.
Lagi banyak amalan yang dibawa ke atau lagi banyak makanan time berbuka ?

Seharusnya bulan ini dimanfaatkan sebab ia bulan yang penuh keinsafan dan kita di galakkan membanyakkan amalan kita sepanjang bulan ini kerana di bulan ini segala kelebihan telah di perkatakan dalam Al-Quran.









Rasulullah s.a.w. pernah bersabda; "Mulanya (bulan Ramadan) RAHMAT, tengahnya PENGAMPUNAN, dan akhirnya MERDEKA dari api neraka.".



Ini bermaksud 10 hari pertama di awal ramadhan adalah hari KERAHMATAN , 10 hari yang kedua PENGAMPUNAN dan 10 hari yang terakhir adalah KEMERDEKAAN .






Yang sering kita memperkatakan setiap Ramadan yang bakal menjelang ialah persiapan kita untuk menyambut Aidilfitri. Tapi, kita terlupa pengisian Ramadan tersebut yang sepatutnya menjadi titik mula untuk kita berpuasa yakni menahan lapar selain nafsu-nafsu kita yang lain.





Aku pun berazam untuk tingkatkan amalan bulan puasa ni. Kalau boleh nak khatamkan al-quran dan hafal juzu' amma. Takpun baca buku islamik dan agama untuk tambahkan ilmu pengetahuan yang cetek ini. InsyaAllah , masa akan dimanfaaatkan tanpa sia-sia.

Sama-samalah kita , yuk .




InsyaAllah !




Psst psstt , aku mimpi orang yang sama sebanyak tiga kali berturut-turut. Dan mimpi itu macam real. Sungguh , tak tipu. Apa maksudnya eh ? huhuu


Dan

Aku anomie.
Silent killer.
I'm alone.

4 comments:

khairunnisa izahar said...

syidaaa...asal ckp kau mcm nk accident bile drive?please..take care of urself ok?aku syg kau tau

Aimi Amira said...

first time dengar perkataan anomie.


semoga ramadhan kali ini lebih baik dan diberkati dari sebelumnya (:

Syahida _Masri said...

khai ,

aku sayang kau gak. lately ni aku suka fikir bukan2. ntah laa.

Syahida _Masri said...

aimi amira ,

ameen :) may Allah bless you :)