June 13, 2010

Terpana

    


     Ya Allah , aku tak tau nak luahkan masalah aku dekat sape lagi .. aku dah jauh dr family , aku jauh dr bestfriend aku , aku jauh dr segala suasana yg aku dah biasa dulu .. jauh dr segala2nya namun aku masih ade Allah... Allah tak pernah cuba untuk menjauhi aku.. malah kalau aku yang tersimpang dan pergi jauh dariNya , Dia sentiasa dekat untuk mmbantu aku..

     Mungkin di sini orang nampak fizikal aku sentiasa gembira , sentiasa happy , selalu senyum tapi dlm hati aku sape yang tau? aku masih terkejut dengan peristiwa tadi.. Pohon yang aku sangkakan boleh menumpang berteduh rupa2nya tidak bertahan lama , bakal retak dan rapuh bila2 masa.. dan aku perlu mencari pohon lain.. pohon yang redup , kukuh dan kuat di uia tempat aku belajar kini.


     Ya Allah kurniakan lah aku seorang sahabat yang mampu membantu aku di dunia akhirat.. Aku tak nak tergelincir lagi buat kali kedua.  Aku tahu Allah mahu menguji ku lagi..Ujian kali ini sangat menekan bahuku , sgt membebankan jika dilihat dr sudut dakwah , sgt mmerlukan kekuatan dalaman dah jiwa yang tabah utk menghadapinya... mampukah aku? masih ade carakah aku utk meloloskan dri dr dugaan ni? atau aku hanya berdiam diri melihat kemungkaran berlaku di hadapan mata setiap hari? setiap saat? setiap detik?


     Benar kata orang , maksiat berlaku di mana2 , bila2 masa dan pelbagai cara.  Bergantung pada seseorang individu tu bagaimana untuk mengawalnya.  Ya Allah , terkesima aku .. tak boleh aku lupakan peristiwa tadi..terkejut bagai nak terbeliak biji mata aku.. Astaghfirullah.. Hanya Tuhan saja mampu melabel hambaNya itu.. dan aku hanya mampu menyeru bukan menghukum.


     Moga2 Allah buka pintu hati hambaNya itu.. sungguh aku tidak mengerti bagaimana jika aku berada di tempatnya..mungkin aku akan jadi selemahnya juga? atau lebih lemah dr itu? Tuhan ketuklah pintu hatinya supaya dia tersedar dari lena , bangkitkan dia dr kelalaian .. bukalah pintu hatinya seluas2 yang munkin .. biar dia mengetahui betapa berdosanya perbuatan itu..


     Satu yang ku pinta dri Mu tuhan , Kurniakan lah jiwa da'ie dlm driku sebagaimana kau kurniakan kepada hamba2Mu yang bertaqwa... Ameen ...

8 comments:

ABA™ said...

Jangan takut & jangan bersedih..Allah bersama kita~ ^_^

fitriyyah said...

tbe2 rase tkut nnt nk msuk u.ye r..bknnyer tahu nnt kite jupe org yg mcm mane.

QiSyA bAtRiSyA said...

>> salam syg buat sahabatku Syahida...

>> ana tau apa yg enti rse kn skrg...ana pn dlm situasi yg kurang lebih seperti enti..namun ALHAMDULILLAH..at least ana m'punyai kwn2 yg masih berpgg utuh pd Agama...

>> Ana hanya boleh m'doakan semoga ALLAH m'kuatkan iman enti dan terus m'teguh kn prinsip diri dan agama enti...Tabahkan la hati..tenang kn la jiwa...

>> jd lah org yg dpt memPENGARUHI org laen dan bukannye org yg MUDAH di PENGARUHI....

~ (^_^) ~

arifah said...

wwaaaarrrggggh!!!
ni baru cerita UIA,blm lg ku yg akn menjejakkan kaki ke UNISEL.takut tahap x dpt bayangkan apa akn jd nnt....
pumpang100X* arifah wakeup2!!!!

~::sya_mujahidah::~ said...

ABA

Thanks 4 ur comment..yup, Allah sentiasa bersama hamba2Nya yg beriman

~::sya_mujahidah::~ said...

Fitriyyah

jangan takut dik... apa yg akak citer tu cuma permulaan cabaran yg Allah bg.. kita kena kuat melawan arus.. moga2 fit makin bersedia utk mnghadapi macam2 dugaan di masa depn nt..smile..^_^

~::sya_mujahidah::~ said...

Qisya Bartrisya



''jd lah org yg dpt memPENGARUHI org laen dan bukannye org yg MUDAH di PENGARUHI....''

suka sgt ayat ni..thanks coz buat pemberi semangat.n syukran kerana memahami situasi yg aku lalui..
ko skrg further study mana?
lama nya x contact kau.. gudluck yer , kat tmpat blajar..

~::sya_mujahidah::~ said...

Arifah


tenang2 , ni baru 1/10 cabaran yg perlu kita lalui, byk lagi cabaran kat luar di masa depan nt..aku yakin ko boleh bawak dri...yang penting keyakinan pdNya jgn goyah..insyaALlah..gudluck!