April 20, 2010

Communication Skill.. penting tau!

Assalamualaikum w.b.t  sume! *tersenym lebar sambil tangan dihulur utk berjabat mesra...

     Nah, ni ader lah salah satu introduction comunication skill yang berkesan.  sbb ape berkesan? sbb kita berkomunikasi seiring dgn sentuhan - berjabat tangan ... lagi pun Rasulullah sgt2 mnggalakan dlm berjabat tangan setiap kali berjumpa saudara2 kita.. ( bile aku ulang bace balik, cam pantun 4 kerat plak! haha...)

     Aku berminat nak post pasal benda ni coz comunication skill sgt lah pnting dlm kehidupan seharian kita.. penting utk sesi temu duga, utk mngeratkan lg hubungan dgn family n kwn2 , utk jalinkan prsahabatan y baru dan utk mngurangkan stress juga! ya, STRESS .. pernah berlaku satu kes dkt seorang pelajar ni.. dia sangat lah senyap, pemendam rasa n tak ramai kwn gara2 tiade kemahiran berkomunikasi, dan aku kenal pelajar tersebut.. aku perhatikan dia byk kelebihan yang x de pada org lain... cantik, menawan dr segi fizikal, pandai, kaya.. cuma kelemahannya , dia x mahir berkomunikasi, x reti bergurau senda, xde sense humuor n memboringkan..

    Sory to say that, dia pernah luahkan pd aku, tntg kelemahannya.. dia menangis teresak2 dlm tutr kata yang sgt berserabut n susah nk difaham..but, disbbkan aku ade sense empati yang tinggi, aku cepat tangkap ape mesej y cuba disampaikan melalui titisan air mata jernihnya..aku kesian..serius aku kasihan.. aku pk dia bahagia dgn segala kelebihan yang dia ade, but rupa2nya...sebaliknya pulak y berlaku..dan selebihnya hanya Tuhan yang tau....


     Sape sangka mereka yang x reti berkomunikasi ni x de masalah.. dia kate dia jelez dgn kehidupan aku.. mengapakah? aku x de kelebihan ape2 langsung.. dia sambung lg, dia selalu perhatikan aku dr jauh n salalu aku selalu nmpak happy n ceria.. ramai kwn, n easy going.. oh, sbb tu kah dia jelez?? tidak perlu jelez, kawan ku.. luaran sahaja aku nmpak happy n gembira, tp dalam? sape y tau? biar lahh.. itu cuma sangkaan dia sahaja kerana kami tidak rapat... namun, aku juga jelez dgn dia.. jelez dh=gn kepintarannya, jelez dgn kecantikan n lemah lembutnya.. tengok?? tanpa kita sedar, manusia mmg x pernah bersyukur.. ape yang takde pd dia, pasti dia cemburu lebih2 lg org lain punya kelebihan dr kita sndri...sudah2 lah cemburu..Allah dah beri yang terbaik n bersyukur itu lebih baik..^_^


    Ok, berbalik pd comunication skill... Aku x nafikan yang ia nya penting. betul itu sgt penting dan aku dpt rasakan aku insan paling lampi n bodoh skali kalau aku tiada geng utk dia ajak berbual2.. terasa hidup kosong tanpa perbualan..lebih2 lagi perbualan y terselit gelak tawa.. itu lagi seronok!...

     Prnah jugak aku digelar pendiam n kera sumbang mase sekolah rendah dulu..mungkin sbb aku pemalu sgt tapi bukan pendiam.. aku byk cakap tau! tp, dgn org tertntu sahajalah.. dgn cikgu2 juga aku segan n bdk2 laki klas aku sndri..huhu... tapi, smpai bila aku nk jd pemalu x bertempat?? hidup perlukan perubahan n aku prlu berubah sekarang!  dan sekarang..... aku dah kotakan janji aku.. aku bukan minah pemalu cam dulu2.. tp, aku x kan gadaikan rasa malu tu begitu sahaja, coz sbgai seorg wanita, rase malu itu mencerminkan keimanan kita..;) betol kan? kan?


     Ade beberapa tips di sini utk utk menjadi seorang yang mahir dlm komunikasi.

- perhatikan  cara komunikasi menarik dr seseoang yang  sudah punya kemahiran itu
- pegang cara berbual sndri..maksudnya jgn terikut2 gaya org lain.. nt di cop x de originality, cam lalang..
- rajin2 kan memulakan perbualan dgn family di rumah, ceritakan 3 kisah kehidupan korang setip hari, x kisah   lah citer korang jatuh longkang ke, cerita korang dpt matrik ke, cerita korang kat sekolah dulu..
- rajin senyum, itu akan buat orang mudah mndekati kita..so, smile..^_^
- gunakan bahasa tubuh badan, maksudnya gaya tangan y terbuka, gaya kening, mimik muka, silang tangan..sume tu menunujukkan sama ade kita berminat atau tak dgn topik yang di bualkan..
- lagi.... selitkan humor dlm prbualan..gelak tawa mmpu mngurang kan stress..
- tunjukkan kita seorang pendengar n perespon yang baik..
- cakap lah ape sahaja yang terlintas di pikiran dgn sesape sahaja.. jgn pilih orang!

    
     ok, itu sahaja utk dikongsi.. bg mereka yang lemah komunikasi, jgn risau.. aku juga begitu suatu ketika dulu..tp, itu cuma dulu... skrg aku dah lain..sbb komunikasi merupakan kemahiran yang perlu di asah, bukan yang mmg dah sedia ade dlm diri..so, try lah berubah dr skrang...

14 comments:

Lil' Caliph said...

sgt suka ini :)

insan biasa said...

aku rase..aku xpandai berkomunikasi la..bole ajar aku x??hee'

~::sya_mujahidah::~ said...

Lil' Caliph.. thanks,;)

paan, ye ke ko x pndai?? klu bg tazkirah n ucapan kt sekolah cane? ko pandai sbnarnya..kan?

assyuhada said...

huhu....manusia tanpe sedar mmg kurg bersyukur...tapi pnting gak utk kita memperbaiki diri...huhu,nice post,aq nie kurg komunikasi ke???hahahaha~

~::sya_mujahidah::~ said...

nama pun manusia, syu..
klu cemburu x pe coz itu tanda syg..hhe
jgn dengki or iri hati sudahh
ko xder lah byk ckp, but ko senang di bawak brbincang n pndengar y baik..
cukuplah klu ko memahami seseorang..;)

mai said...

kite pn ske jgk ngan entri ni. :) hehe.

sume tips2 tu mmg kite setuju. sangat bagus & menarik.

kesian plak dgr cite kwn syahida yg die mmg ade serba serbi tp kurang kat komunikasi je. takpe2, cam syahida ckp komunikasi ni bleh diasah. boleh start ngn tips ni : cakap lah ape sahaja yang terlintas di pikiran dgn sesape sahaja. jgn pilih org. :)

mai said...

kite pn ske jgk ngan entri ni. :) hehe.

sume tips2 tu mmg kite setuju. sangat bagus & menarik.

kesian plak dgr cite kwn syahida yg die mmg ade serba serbi tp kurang kat komunikasi je. takpe2, cam syahida ckp komunikasi ni bleh diasah. boleh start ngn tips ni : cakap lah ape sahaja yang terlintas di pikiran dgn sesape sahaja. jgn pilih org. :)

~::sya_mujahidah::~ said...

mai, hehe..suke ek?.. ye sbb mai dah ade kmahiran komunikasi tu sume..percaya x klu kita ckp y kita buat tips2 tu sbb drpd mai? hehe

Mencari Nur said...

waahzzzz.....
ku pun terasa dgn post nih.cuma ku tebalik drpd cerita post nih.kadang2 mcm sama gak,x pandai komunikasi,tp ku sekadar org yg sederhana,tidaklah serba-serbi

~::sya_mujahidah::~ said...

erm, arifah.. samelah kite..dulu mmg lemah sket bab2 komunikasi ni..tp, skrg kena perbaiki..kita dah makin besar, mkn byk kena buat sndri..huhu..so,paham2lahh.

acha said...

tips anda amat berguna..
saya akan cube mempraktikkannye..
(ceh! ayat skema.. anyway.. slmt berkenalan kwn!)

~::sya_mujahidah::~ said...

acha, thnaks ek..same2 kite praktikkan..hee
salam perkenalan jua..;)

insan biasa said...

emm..tu aku main bedal je cakap..ikut hati je..xde ilmu sangat..hehe'

~::sya_mujahidah::~ said...

ouhh, main bedal je? mestilah x bedal coz dah ade skrip, an? hehe