April 22, 2010

Aku bukan perempuan gatal..

Assalamualaikum wbt..

     Awal2 aku kena bagitau..post kali ini lebih mnjerumus ke arah soal hati dan  perasaan..maybe agak jiwang..huhu.. so, kpd sape2 yang hidup dia bebas dr segala perasaan atau lebih tepat TIADA PERASAAN, sila tekan butang PANGKAH di atas hujung belah kanan yer..terima kasih... lepas tu jangan singgah2 lg kt blog ni..wassalam.


     Malam td aku susah nak tidor.. dah lah aku tak tidor siang, coz pergi Times Square ngan kwn aku, Assyue..jalan jauh2 mmg penat arr..malam sebelum tu pulak aku tidur lmbt..sepatutnya senang lah nak tidor malam td, tapi....lain pulak jadinya... aku rasa aku lemas dlm perasaan sndri.. Ya Allah, tak pernah2 aku rasa cam tu.. serius ckp..ni kali pertama aku rasa cam hati aku berdebar2 pelik semacam ,  ingatan tentang dia  tibe2 muncul dlm bayangan ..pastu dah muncul x reti2 nak lenyap plak tu.. aku sepak laju2 kang..tapi, x tau nak sepak sape? sepak dia kah atau sepak drir sndri.? .. eh, dia x bersalah.. yang salahnya aku..

     
     Apasal ngan aku ni?? mabuk rindu ke? atau mabuk sbb minum arak? woi, aku x pernah minum lahh..najis syaitan, kotor!..najis lembu lagi baik, boleh buat baja...kan?  Aku yakin, bukan aku sorang je yang alami ni sume..yang tgh baca kt dpn laptop ni pun, mesti pernah kan?.. lagi2 klu umur korang dlm lingkungan 15 hingga 25.. time tu mmg kita akan berdepan dgn pelbagai ujian berbentuk perasaan dan emosi.. pasti korang tak kan terlepas dr semua ni..percayalah.. klu x byk, sikit pun mesti ade..rite?? oh, ye! umur aku 18? mmg betul pun aku sedang berperang dgn perasaan sndri... erm..


     Pernah tak korang rasa macam, angau? kadang2 klu tak angau pun, teringat kt dia? teringat sikit je, pastu dah lah.. pernah lah tu.. tak payah tipu aku.. nanti aku hempuk kepala korang.  jangan buat aku rasa macam aku sorg je syok sendri..korang pun same je.. ntah2 lagi SS dari aku.. teringatkan si dia smpai jalan pun terlanggar tiang kat depan..tu korang lah bukan aku.. aku langgar meja je..haha! tapi, sakit tau terlanggar meja..keras..huhu..;p


     Jika mereka sibuk mencari cinta , biarlah kita mencari iman,
     Jika mereka sibuk mencari pasangan , biarlah kita mencari keredhaan,
     Jika mereka menangis kerana kecewa bercinta , biarlah kita menangis mengenangkan dosa2 semalam,
     Jika mereka cintakan kemanusiaan, Biarlah kita cintakan tuhan,
     Jika mereka mendambakan duniawi, biarlah kita dambakan ukhrawi,
     Cintai lah Dia...


     Nah, hati aku cepat berubah bila terkenangkan ayat kat atas ni.... lihat, kita di uji dgn pelbagai bentuk ujian perasaan yang x mampu kita halang..tapi, kita mampu untuk menanmpungnya supaya tak berlanjutan.. risau lama2 mnjadi parah.. nanti dah bernanah, kita juga yang susah... so, cepat2 mengucap dan beristighfar...ingat Allah, ingat Allah, ingat Allah... pasti perasaan nakal macam tu akan hilang lama2 .. try, its work... Kadang2, kita perlu sedar, bahawa hidup sebagai seorang hamba, kita merupakan hamba kpd segalanya, kecuali hamba kpd cinta yang tak pasti. dan hamba kepada penipuan dan fitnah wanita... yang pasti itu, kita merupakan hamba kpd Allah, dan hamba mendambakan cinta Illahi...malahan, kita juga khalifah Allah.. kita patut memperbaiki diri dan menyeru orang lain supaya mempersiapkan dri agar tak mudah goyah dgn cinta2 yang melalaikan dan yang tidak pasti.


     Doakan aku suapaya aku bisa menjadi hamba dan khalifah Allah itu pada masa yang sama... bukan hanya menjadi tapi mengamalkan dan mempraktikkan dalam kehidupan seharian...supaya senang di akhirat sana... ingin aku tegaskan di sini, perasaan suka, sayang dan cinta itu lumrah... semua tu fitrah, dan tak boleh di halang apalagi dinafikan tapi, boleh dikawal.. so, gunakan lah akal dan iman utk mengawalnya... jangan hanyut, jangan leka, jangan alpa!... risau kita tak mampu nak balik ke pangkal jalan...Cinta itu buta.  tapi, kita ada hati yang mampu mmbezakan mana satu buta mana satu celik..Di kala hati disinari pancaran iman, pasti kita di suluh dgn cinta yang kekal abadi suatu hari nanti..jangan risau,ok?  Telah tercatat nama bakal pasangan mu di Luh Mahfuz, cuma peribadinya bergantung pada peribadi mu ..... fikir2 kan lah.. tepuk dada tya, iman..


     So, aku bukan perempuan gatal ... sape2 nak kawin dgn aku jgn jadi lelaki gatal..nanti aku tolak pinangan korang mentah2...haha! byk demand kau, syahida.. sape nak kawin ngan kau ?? perasan! .. sape2 nak muntah, sila sediakan baldi di sebelah anda..... aku sbgai seorang wanita, pasti sudah terfikir2 kan calon .. bukan aku je, korang pun .. so, diam sahaja dan jangan mengata aku.. nanti aku cili mulut korang ngan cili boh kt dapur umah aku... jujur aku katakan, ramai insan bernama lelaki yang hadir dalam hidup aku... masing2 punya perwatakan yang berbeza.. ade yang baik, ade yang pintar, ade yang kelakar ade yang hensem... dan macam2 lagi.. tp, itu sume bukan ukuran bg aku... aku memilih agama... jika tiada agama pda dri nya, tiadalah cinta ku padanya.. 

   
     Perempuan yang baik utk lelaki yang baik dan lelaki yang baik utk perempuan yang baik juga...


     Cinta itu, umpama terjemahan kepada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas.. Selama mana kita belum menemuinya, anggaplah diri kita masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.. Jadi lah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.. Ameenn...




     Jadikanlah dirimu MAWAR yang menyeri dan menguntum seri di jalan dakwah dan biarkanlah mawar itu terpaksa dilukai oleh onak duri untuk merasai haruman kasih Allah...



Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya…
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya…
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa…
Tolong nasihati si dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa…
Tolong nasihati si dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa…
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan kedua ibu bapanya…
Tolong katakana pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga…
Tolong katakana pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya…
Tolong ingatkan si dia, aku terpikat kerana imannya bukan rupa…
Tolong ingatkan si dia, aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta…
Tolong ingatkan si dia, aku kasihinya kerana santunnya…
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia…
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya…
Tolong tegur si dia, bila nafsu mengawal fikirannya…
Tolong sedarkan si dia, aku milik Yang Esa…
Tolong sedarkan si dia, aku masih milik keluarga…
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya…
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita belum terlaksana…
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta…
Tolong sabarkan si dia, bina jarak menjadi penyebab bertambah rindunya…
Tolong pesan kepadanya, aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya…
Tolong pesan kepadanya, aku tidak mahu menjadi punca kegagalannya…
Tolong pesan kepadanya, aku membiarkan Yang Maha Esa menjaga dirinya…
Tolong khabarkan pada si dia, aku tidak mahu melekakan dia…
Tolong khabarkan pada si dia, aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya…
Tolong khabarkan pada si dia, aku sentiasa mendoakan kejayaannya…
Tolong sampaikan pada si dia, aku mendambakan cinta suci yang terjaga…
Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya…
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa…
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri…
Hanya Engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia…
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan di mana si dia…
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa yang memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya…
Simpanlah pesananku ini sehingga Engkau bertemu dirinya suatu hari nanti…



  
     


     

     
p/s ; aku bukan perempuan gatal.. terima kasih ! 
  

25 comments:

Norashikin Abdullah said...

saya suka membaca post ini..syida..ekin pernah melaluinya..yup mmg indah rse mcm mkn x lalu tdo x lena..haha parah ni
insyaAllah jaga hati...
ekin kena jadi muslimah yg kuat hatinya...asyik ngis je,,
skunk ekin dh x mcm dulu..kmbali ok dr parah..

~::sya_mujahidah::~ said...

erm, ekin prnah lalui? yer, syeda faham mcm mane rase nya..
tapi, jgn terlalu leka, kalau boleh abaikan saje perasaan cam tu...
cinta kita hanya utk Allah saje..
alhamdulillah, ekin dah ok..;)

insan biasa said...

aku x pernah lalui.haha'
pnat gler aku baca ayat yg akhir tuh..
"tolong nasihatkan die......
tolong beritahu die......"
sampai aku da pening...hehe'

~::sya_mujahidah::~ said...

ye ke ko x prnh lalui..tipu lahh..hehe
penat bace? saje nk bg ko pening,,huhu

harishah halim said...

status fb syeda lately ni jiwang2 belaka.
rupa2nya si dia yg dtg mengacau.
jom la lupakan dia, dia dan dia.
sama2 buktikan pd Allah dah diri sendiri, kita bkn perempuan gatal, sebaliknya wanita yg terjaga maruahnya :)

~::sya_mujahidah::~ said...

uiks? jiwang kah?? kantoi2..hee
dia x kacau sbnarnya..ttibe je hati rase terusik..biaselah tu, klu duk trmenung sorg2, ade je perasaan nakal cam tu..
yep2, kita bkn pmpn gatal, tapi muslimah yg bijak mnjaga mastuah..;)

fariha fadzly said...

Alangkah susahny mendidik hati kan..sdangkan ia pandangan Tuhan..menjadi wadah rebutan malaikat n syaitan..lmahny diri,baru diuji dgn seorang wanita or laki,iman dh membisu menyepi,nafsu kawal diri..kami pohom kekuatan dariMu~ berikan kami pluang mrentasi jalanMu..

~::sya_mujahidah::~ said...

fariha, eceh, ayat... kalah ayat akak.. mmg susah nk jaga hati.. bargantung pd keimanan kita je..klu baik iman, maka baiklah srgalanya..
doakan supaya hati kita sstiasa terpelihara..ameen

Anonymous said...

jr_avicenna


Wanita hiasan dunia
Seindah hiasan adalah wanita solehah
Yang akan membahagiakan
Syurga dalam rumahtangga

Hanya itu yang ku inginkan
Dari insan yang amat kusayang
Damaikanlah resah hatiku
Aku rindu kasih dan sayangmu
Terimalah seadanya
Akulah hiasan pelamin hidupmu

Andainya tiada jodoh
Untuk ke singgahsana
Ku pasrahkan segalanya
Kerna takdir yang akan menentukan
Impian kasih

amoi_pipipau said...

aku suke sngat artikel nie...dulu kat asrama kitowg slaloo ade usrah stiap ari rabu...so bile ade pesanan mcm nie teringat plk dgn program tu...bagus2 teruskn usaha anda...

~::sya_mujahidah::~ said...

Jr, thanks utk lirik lagu tu yer..
btw, tu feveret lagu aku..;)


amoi_pipipau , kat asrama mmg x sah klu x de usrah n mnyentuh hal2 mcam ni,kan? aku pun windu gak usrah..but, skrg dah susah nk berusrah kt umah..isk3..jiwa terasa kosong n gersang.

QiSyA bAtRiSyA said...

>> syukran ye esya, lega ckit hati aku......(^_^)...

>> so..kire nye kau + aku x GATAL en?? 2 normal kn??

>> Ya ALLAH..kuat kan la IManku....(^_^)

~::sya_mujahidah::~ said...

esya ko panggil aku? haha.. x kisah lahh
yer, kite ber2 x gatal pun, tu lumrah manusia..its normal..so, dont worry..
;)

zusai said...

salam..
trimas syahida..
huhu, dah nama pun perempuan,
suda pastinye akan tertarik pade lelaki.sebaik manepun, pasti ade sekelumit perasaan bertandang.hehe..same gak mcm ika ni ha...trima kasih ats post ini, mengingatkan ika supaya lebih b'hati2 t'hadap mainan2 syaitan yg boleh memabukkan,meng'angau'kan kite..huuhu..ssuai ah lagu kt blog ni ngn post ni..doakan kte same2 menjadi wanita hiasan dunia yang solehah. ;))

~::sya_mujahidah::~ said...

ika, yup betul pempuan lebih sinonim dgn perasaan cam ni.x buleh dinafikan, but kite kena jaga elok2 perasaan tu coz itu anugerah..jgn cemarkan..sbagai muslimah kena bijak mnjaga maruah..moga2 kite dijodohkan dgn yang soleh juga..ameen..

Mencari Nur said...

salam,
mana butang pangkah?ku x nmpak utk vote....
dulu ku pernah langgar tiang & meja.sbb trtidur masa berjalan,x sbb angau.so x terasa.hahaha
sebenarnya,ku pun ada perasaan...
even dulu2 korang nmpk ku cakap garang2,marah2 dgn ar-rijal x kira upper or lower form n sebaya.sbbnya
1-ni kes sbb slalu kene buli dgn budak laki masa sek rendah dulu....
2-bile tengok kawan(p) ni baru buat surat blom bg lagi,dah kantoi,kena boo..dgn budak2 lain, x kira laki2/pompuan2.dia ni budak biasa,klu ku buat agaknya lagi teruk kene boo...
terbawa-bawa sampai ke menengah,sehinggalah seorg ketua muslimah ini sedarkan ku bahawa cara berkata2 mcmtu salah.dan dia tunjukkan cara yg sepatutnya.syuran akak ketua muslimah.
# ku ada minat kat ar-rijal sorang ni sekejap je,cuma org sekeliling ku x perasan sgnt.sampaikan ada org kata ku ni x de perasaan.huh... biar ALLAH shj yg tahu hati ku.
= dlm kes ni, ku memohon agar ALLAH memelihara hati kami semua drpd bisikan syaitan & tunduk kpd hawa nafsu....
~cinta yg dicari dlm hidup berpasangan, adalah cinta dan mendekatkan lagi diri kpd allah,krn cinta sprt ini adalah untuk manusia.bukan atas dasar keinginan& hawa nafsu semata-mata,krna dasar nafsu ini adalah cinta yg diilhamkan utk haiwan shj.~
(eh betul ke kata2 yg last nih)

~::sya_mujahidah::~ said...

wah!! pergghh, arifah.. x sangka aku..
haha! dlm diam2 rupa2nya, ko ni ade minat kt seseorang yer....eceh, sapekah?? hehe, nk korek rahsia ni..


'cinta yg dicari dlm hidup berpasangan, adalah cinta dan mendekatkan lagi diri kpd allah,krn cinta sprt ini adalah untuk manusia.bukan atas dasar keinginan& hawa nafsu semata-mata,'
yang ni aku suke gile ayat ko..but

'krna dasar nafsu ini adalah cinta yg diilhamkan utk haiwan shj.~' bace je ayat ni, aku dah trgamam..haha! cam pelik skit lah..but, aku faham ape mesej y ko nk smpaikan..btw, thanks, sahabati..hee

Mencari Nur said...

ku ciplak dr al-kulliyyah kat tv3 :)

~::sya_mujahidah::~ said...

arifah, larr cilok rupenya..haha. mati2 ingat ayat ko sndri..

Anonymous said...

ehem2
nok try guner bahaser sopan
nok wat gane org ganu yg tulen
hehehe
berbalek kepader hal yang kiter bincangkang takdi
sayer raser awok ngan yer padang sangat
hakx3426x
biler nok masok meminang????
kih342x
dok sabor nop jupe spupu ipor
gurau ajer..
syarat yer mesti doktor utama skali
kalu bukang doktor dah lamer kene rijek

~::sya_mujahidah::~ said...

erk?? sapekah org di atas ni? aku knal ke? rase cam knal..mesti pelajar smka TJ rite?

abaikan jer dia tu..x knal lgpun..hukhuk..
btw, sy blom jd dktor..huhu
awk jer lah dgn dia..hee..;p

assyuhada said...

salanm...hua2 lambatnye aq bg comment...
sorry dear..
btw,ngeh2 maseh dibuai angin memori lalu ea??
erm...its normal...kdg2 x sedar...bende tue jd mainan mental saban hari..adeisy kantoi aq...
thnx a lot, aq antre yg terperangkap ngn mainan mental...
same2 kite buang ia dr jiwa yg suci...^_^

~::sya_mujahidah::~ said...

wassalam.. mmg lambat ar ko komen..biasenya ko antara yg trcepat tau..haha
bukan ko sorg jer yg trperangkap dlm mainan ni, org lain pun ramai..its normal, syu..huhu
yang pasti kita kena pandai kawal n kalau boleh abaikan sahaja perasaan tu..

Sipot said...

kau bukan perempuan gatal?
haaa?
gatal garu la.
aku lelaki gatal.
tp bole garu.

~::sya_mujahidah::~ said...

kalau ko gatal, garu boleh baik ke x ? risau x sempat sembuh.