September 5, 2009

Pakai Cam ni???

adoyai!!

ana kna marah ngan mak lagi...
huhu = (
cedih btol...

ari tuh ana gi tusyen pakai t-shirt oen yg besar dan longgar. giler2..
seperti kebiasaanlah...cuma, baju tu JUST T-SHIRT BIASA atas lutut paras biase..
BUKAN T-SHIRT LABUH bawah lutut yg ana selalu pakai tuh...

abes kna tegur n warning mak...
pedih telinga woo!
aduh!!
padahal ana rasa baju tu dah cukup besar bg ana...
malah TERLEBIH besar plak tuh...
ana kadang2 x paham lah,..
konsep pakaian cam ner yg mak ana maksudkan...

mak selalu tegur cara ana berpakaian...
ade jer yg x kena di pandngan mata emak...
kadng2 ana rimas coz xder kebebasan dlm berpakaian.
lebih2 lg remaja cam ana mestilah nk bergaya n berfesyen ikut peredaran zaman..
cewah! poyo nyer syahida......

dari ana sekolah rendah lg mak dah start..
kali terakhir ana berseluar jeans masa darjah 4,
kali terakhir pakai T-Shirt paras biase, masa drjah 5,
kali terakhir pkai tdung 3 segi masa drjah 6...

start ana masuk sek agama berasrama masa form 1,
cara ana berpakaian serta merta berubah...
mgkin pengaruh sek agama n iklim dini yg terbentuk memacu dri ana utk mngubahnya...
namun secara jujurnya,
dorongan daripada emak ana lebih terkesan coz dia sering perhatikan ana berpakaian..
pastuh secara direct dia akan tegur ana...

" kakak, mak x mau tgk akak pkai t-shirt lagi., nmpk belahan kaki," padahal baju tu besar n longgar saiz XXL yg mana ana sbnarnya bersaiz M.boleh bayangkan x?
betapa tegasnya mak dlm berpakaian..

" pakai baju kurung lagi elok," ana jenis x suka pakai kain, coz tu prefer jubah seluar...still nk berseluar

" tudung tu x payah nak terbelit2, jahit tgh jer..." uiks?? tudung pun kena komen jugak!

" lain kali seluar jeans klu nk pakai, biar pakai ngan baju blouse labuh bawah lutut, k? " mak pesan lgi, mknanya still ade kelonggaran....

mak pesan semua2 ni masa ana tgh pakai
baju saiz XL labuh , tudung bidang 60 yg di pin kiri kanan, cukup syarat n bertutup dan berseluar slack hitam longgar giler bersama stokin...dan ana rasa pakaian yg ana tgh pakai tuh dah OK n x langgar hukum islam pun...dan sejujurnya ana selesa... ade saper2 rasa pakaian ana x ok?? atau ana yg tersalah fatwa dalam hukum berpakaian..saper yg arif tolong tegur ana, terima kasih..^_^

secara jujur ana katakan.
ana jelez tgk kawan2 sebaya berpakaian ikut fesyen..
nmpak cantik di pandangan mata,
lagi2 klu yg berlip-lap tuh,
yg pakai pin besar2,
yg ikut peredaran zaman
yg ngam2 dan tak labuh melampau2
yg x nmpk kuno

mak, mak, mak....
kadang2 ana rimas dgn perhatian yg mak berikan...
mungkin coz ana ana sulong dan sorg jer pmpn dlm tujuh beradik...
tu sebab mak lebih cenderung perhatikan anak pmpnnya..

TAPI..........
tiba2 bila terfikir balik, yelah kan...
sbgai anak pmpn tunggal,
saper lg yg nak ikut ckp mak?...
saper lg yg nak warisi cara mak?
saper lagi yg nk gembirakan hati mak dgn buat ape yg disuruh?
mestilah ana kan??

ana sorg jer anak pmpn...
patutlah mak bg perhatian lebih kat ana,
baru ana perasan, selama ni ana asek2 nak protes cakap mak...
padahal ape yg mak suruh tu semua ade hikmahnya...
mak suruh pakai cam tuh, coz byk kelebihannya...

pakaian cam tuh,
terasa dri ni,
lebih selamat biarpun kuno,
lebih menepati syara' sebab x berlip-lap,
x kan undang mata2 yg memandang dgn pin tudung yg kecil,
x undang nafsu syahwat coz tak ngam2,
dan yg lebih penting,
Allah suka hambaNya yg berpakaian tutup aurat yg sempurna...


thanks emak, ^_^...
coz, mendidik ana dgn cara baik...
dgn bimbingan yg benar2 bererti...
sampaikan ana dah sematkan kesedaran tntg syariat berpakaian sbnar dlm dri ni...
smpaikan ana selesa dgn cara berpakaian begitu..
syukran kpd Allah...
kerana mengurniakan ana seorg emak yg bertanggungjawab...
syukran...

baru kini ku sedar,
pesan2 mak ade benarnya...
ade kelebihan di sebalik kesulitan..
ade manfaat di sebalik kerimasan..
ade hikmah di sebalik kesusahan...


dan sekrg kesulitan,kerimasan dan kesusahan dah x wujud lgi...
coz kebiasaan yg mak pupuk n semai dlm jiwa ana..
ana dah biase...
dari form 1 lagi..
dan ana akan teruskan berpakaian cam skrg..
biar ape org kata, jgn peduli...
pedulikan kata2 Allah jer yg penting...

diri ini yg mudah jelez tgk kawan2 berfesyen, namun suatu hari ade juge sesorang yg mngatakan dia kagum dan jelez lihat cara ana berpakaian, sungguh x disangka... dan die kata dia juga cuba utk berpakaian sperti ana...sungguh indah percaturan yg Allah aturkan di saat2 ana dlm kekeliruan...

thanks emak..
thanks Allah...



p/s : bercita2 utk memakai purdah bile besar,tapi........




21 comments:

mawaddah said...

salam,=) erm..baguslah cara mak awak tu..dia sangat jaga anak dara dia.=)) tapi yang awak cakap kuno tu salah la.. kita muslimah yang pakai tutup aurat semua lah moden dan orang tak pakai tudung tu la kolot sbb dari zaman jahiliyah lagi orng2 arab tak pakai tudung and pakai sexy2..then dtng islam baru mereka tutup..jadi zaman sekarang orang pakai tudung..tahu syariat agama..yang tak pakai tu...ketinggalan zaman..cume mereka tak tahu je..
lagi satu.. saya rasa klu awk jeles ngan ur frens..awak ckp baik2 dengan mak awak supaya mak awak faham yang awak pun nak berfesyen.. bagi saya kan.. nak belit tudung tak saha asalkan tutup dada kita iaitu perhiasan dada kita..jadi bila dah tutup..tak salah kalau nak stlye kan tudung kita.. saya cume bagitahu je..jgn mrh ye..=)

aniway, salam perkenalan..baru hari ni saya baca blog awak..=)

~::sya_mujahidah::~ said...

haah, kan...
salah lah ana ckp kuno tu...
betul2 ape yg enti ckp tuh..

ana dah ckp ngan mak ana,
then dia paham..
ape2 pun salam perknalan juge.

zAcK said...

:)

Irtiyah said...

salam

suatu hari nanti. Mungkin jodoh adik dengan orang yang begitu menjaga penampilan adik. Ketika itu, adik tentu rasa bersyukur kerana dah dididik lebih awal.

Akak tak la sampai peringkat berfurdah atau berpakaian gelap sentiasa.

tetapi suami tetap dengan pendirian mahu aku bertudung bulat dan bukan tudung tiga segi yg boleh dipin-pin itu.

[tetapi ada kelonggaran seperti ketika bersukan atau hanya apabila keluar dengan dia sahaja]. itu pun sekali sekala-kala sahaja. Akak bersyukur sebab akak dah biasa dengan tudung bulat. Sehingga peringkat itu hikmah yg akak tak pernah terpikir. Banyak lagi hikmahnya.

Sebenarnya akak faham corak entri ini. Jangan putus asa pada yang tak faham corak entri adik. Akak tahu adik nak sambil dakwah dengan cara yang tidak melukakan. :)

insan biasa said...

salam perkenalan juga.. =')

xslhkan lelaki komen pakaian wanita??hee'
aku rase..
klu wanita memakai baju kurung tu la plg lawa..
sbb..aku rase..die da pandai jage diri..
nie..yg pki style skang nie..cukup2x la buat aku risau..klu la..klu la aku dpt sgf yg pki ketat2x..aku rela putus..klu aku ade sgf je..tp aku x de pon..aha'
aku pandang tinggi kat kau..sbb..aku jarng dpt kwn yg cukup pakaiannya..
so..for me..
baju kurung is better..
nie pendapat aku je..

assalamualaikum..

-insan biasa-

~::sya_mujahidah::~ said...

irtiyah - terima kasih utk kata2 perangsang akak Irtiyah, sgt dihargai..^_^...terasa bagai seorg kakak nasihatkan adiknya ( ana xder kakak)

insan biasa - sgf tu aper yer? alar, aku biase2 jer...

~::sya_mujahidah::~ said...

ops...baru perasaan komen dr zack..naper tersenyum? sakit gigi?hhee

insan biasa said...

sgf tu special girlfren la..

~::sya_mujahidah::~ said...

ouh...GF sudeyh..perlu ke ade word special? huhu

insan biasa said...

perlu ar..
klu gf je..
girlfren,
mmg ar rmi..
ko pon gf aku gak..
but not special rite?
tu la mksd aku..aha'

zAcK said...

hahaha~

siket je kot komen dari ana,
bgus la mak enti da jage nti dr awal gini..
sbb..
kalo da kt u..maaf ckp la..
even yg kt skola lu tdug labuh pun leh pki tdug "x ckp syarat"..

even sum of them knew dat,.
but lowez keep givin reason when asked,
such as "ak xnk hipokrit.."
huhu~

last but not least from me,
no matter how u dress,
u yourself must know why it shud n shudn't,.
n one more thing..
-kadangkale paksaan itu perlu dlm tarbiyah-

alasan;-sbb, kalau x pakse, make akn timbullah alasan spt"xnk hipokrit n etc"

well,, that's my view.. ok..
mudah2an istiqamah.. :)

~::sya_mujahidah::~ said...

insan biase - tp, ko bukan bf aku.
ko kawan aku...so, aku pun bkn gf ko lah..^_^ (belit giler ayat..huhu)

zack - erm, betul tu... majoriti muslimah jd cam tuh coz pengaruh persekitan.. masa alam prsekolahan, diorg dlm kawalan tarbiah...tapi kat U, tarbiah perlu dicari...
brgantung pd individu
setuju, paksaan perlu tapi seiring dgn hikmah..

MARiZA said...

hai adik,
memanglah mula tu mengeluh.
as ayak akak pun gitu jugak.
but still i won't listen.

terpengaruh dgn persekitaran,
tgk member pakai cantik2..

doakan saya.

~::sya_mujahidah::~ said...

ana doakan..ameen

insan biasa said...

aku rase gf tu girlfren yg bmksd kwn perempuan..kwn perempuan dgn kwn tu laen ke??

aku rase.."kwn perempuan" tu tergolong dlm "kawan" jugak..btol x??so..gf tu tergolong dlm "kawan" la..

tp bler sebut..sgf..special girl friend..tu yg terpilih tuh..(tp aku x de k')

so..aku rase..gf tu umum la..bkn utk yg special je..rmi org kdg2x slh phm dgn pkataan tuh..

kau kwn aku..
kau perempuan..
kau kwn perempuan aku..
so..same la..gf aku..tol x??
klu x btol...
meh debat..aha'

eh..nie bkn nk gado taw..nie utk buktikan sape benar je..hee'

~::sya_mujahidah::~ said...

amboi2x panjgnya ko explain...
fuh! hehe...
aku tau mksud gf tu kwn pmpn...
betullah ape yg ko nk mksudkan...

tp, aku yg x biase guna gf ni rasa pelik lah...
coz biase yg aku tau org kapel jer gune gf n bf...klu x silap lah...

erm, anyway, aku open jer...
terpulang pd individu tu nk anggap gf tu aper...

harishah halim said...

anda beruntung
punya dorongan padu
syukurlah pada Allah
kerana masih ada emak
yang berjiwa islam
yang akan menarik anda
ke taman firdausi

insan biasa said...

bgos ar da phm..ahahahaha!!

~::sya_mujahidah::~ said...

harishah halim - syukur sgt2 ade mak gitu...

insan biasa - aku dah phm...

Anonymous said...

Abg doakan semoga adik sentiasa dlm peliharaan Allah, auratnya, perbuatannya, ibadahnya dan pergaulannya, semoga menjadi srikandi muslimah yang sejati..

Ingatlah, perjalanan ini masih jauh.. :)

~::sya_mujahidah::~ said...

thanks, atas nasihat n kata2 perangsang tu.