July 24, 2009

Muhasabah Diri..

Tetibe teringatkan sek lama...
SMK Agama Tok Jiring...

Windu sama biah islam kt sana..
seyes...
kawan2 seperjuangan..
kakak2 senior yg jernih jer muka..
abg2 seniorg yg always bg nasihat..
hope korg sumer sihat n dibawah rahmatNya..
Ameen!

Actually, ana xder aper pun nk post..
cuma terkilan ngan dri sndri...
ana rasa ana dah mngkhianati azam dri sndri pada diorg...
(ayat agak putar belit, saper faham, fahamlah, klu x faham, sukatilah..)

disebabkan perpindahan sekolah ke SMK Bukit Rahman Putra,
byk perkara yg ana dah langgar..

daripada byk baca AQ, dah jadi kurang..
daripda bermunaqasyah ngan kakak senior, dah tukar lepak n borak2 kosong ngan member..
drpd jga pndangan, dah x terjaga..
n satu yg ana kesal giler smpai skrg,
daripada tak ckp ngan muslimin, ana dah cakap...


serius dulu kat SMKA Tok Jiring
ana x pernah ckp ngan muslimin lgsg..
tunduk jer ( baik n tawaduk sgt)
n boleh dikatakan ,
muslimin gelarkan ana seorang yg SANGAT PENDIAM...
tapi, diorg x tau ana BYK CAKAP dgn kawan2 muslimat..
cuma ana x ckp ngan diorg jer..
ana cube sedaya upaya elakkan dri dr bercakap ngan diorg.

mak pun dah nasihat, jga tingkah laku
ok, ana pegang kata2 mak..
lagipun, muslimin SMKA Tok Jiring alim2...
majoriti sgt mnjaga iman..
pandangan x melulu...
bile muslimin cam tuh, of course lah
ana sbgai muslimat pun lebih2 lagi kna jaga pndangan..
itu WAJIB...

tapi??
sekarang??
ape nak jadi??

SYAHIDA!!

wake up!!

ko x boleh mnyerah kalah...
ko x boleh tumpas dgn keadaan
ko yg kena KAWAL KEADAAN

mana azam ko dulu??
ko dah campak cam tuh jer??
mana janji2 ko pada kakak senior?
mana perginya rintihan ko kat Allah??

ko dah lupa ke sumer tuh...???
FIKIR LAH SYAHIDA...FIKIR!
jangan lupa dri...

ko tu bekas BIRO MASJID dan TARBIAH...
malu sikit, kalau adik junior tau keadaan ko sekarang
buat malu kt dri jer..
kna bg contoh yg baik..
x kira masa n tempat..

ko kna ada pendirian..
cube lawan keadaan yg bertentangan..
ko KUAT..
ko BOLEH!
insyaAllah, Allah yg Maha Berkuasa akan bantu ko..
yakin pada Allah...
cuma bergantung harap pd Allah...

x kan ko dah dpt aper yg ko nak, ko tinggalkan Allah cam tuh jer?
jangan sesekali..
ingatlah Allah selalu..
Allah yg sentiasa beri ape yg ko mintak..
Dia dah makbulkan doa2 ko byk kali..

ana patut bersyukur..
syukran Ya Allah..
syukran sgt2...
Ameen!

kalau ana lalai, Kau hukumlah ana dgn segera kt dunia ni...
ana x sanggup nk hadapi hukuman yg azab kt akhirat nanti...
ana rela, Ya Allah...
berilah ana kekuatan untuk dapatkan balik aper yg ana ADA dulu..
kepadaMu, ana bergantung harap...

kadang2 Allah beri kita ujian...
untuk uji sejauh mana tahap keimanan kita...
untuk mengajar kita bagaimana cara berdoa,
supaya kita juga terasa lebih dekat dgn Allah..
dan utk bgtau kita yg kita hanyalah HAMBA kepada NYA yg ESA....

13 comments:

- m!ss_yaNa - said...

btol~
rmai muslimin kat TJ xkenal syahida coz syahida pendiam sgt..
baru nie ade tnye bdk muslimin pasal syahida..tp diorg xkenal..
kalo tnye im ngan faizul ofkos ar kenal kan..??
hehe~~

tp iklim dini kat TJ makin kurang..
xtaw mcm mane..
title SMKA tuh mcm xde makne jew..

harap kita sama2 dpt muhasabah diri balik..
insya-Allah..

~::sya_mujahidah::~ said...

uiks??
cepatnye komen...

erm...baguslah diorg x knal...
coz

" pmpn yg terknal di akhirat adalah yg tidak terknal di dunia"

sekadar teringatkan ayat nih...
hurm...
hope alyana doakan syahida supaya dpt istiqamahkan dri..

zAcK said...

erm...

iman manusie kejap turun kejap nek..

tp,

jz a reminder..

sekolah x menentukan siape kite,.

yg ptig diri sendiri..

if u feel wut u held is rite,
stick to it,
n ignore wut pepel said..

insya ALLAH, u'll success..

~::sya_mujahidah::~ said...

thanks, zack...
kata2 yg sgt mmbantu..
ana appreaciate..

emina said...

setuju dgn zack.
sume bergantung pd kite gak.
kalo kuat diri kite,
insyaallah; Allah akan bantu.

yang penting, dlm ape yg kte lalukan
Allah itu utama.

Syahida; fatin insaf tyme bce ni...

tp lps tu, jd balik xD
fatin x sekuat syahida

ichigo gogo said...

hm, rse mcm nk bwt usrah kat kls , bincang sme2 slsaikan masalah diri yg pnuh dgn tanda soal n kmusykilan

tp, bnde tu kalo nk wat msti kne ada kerjasama sume org kat kls lah~

ish, susa gile kalo da skola kat sek kbangsaaan nih

ape2 pun, truskan prjuangan ke jln Allah~
satu arh tujuan,kita melangkah seiringan,brsama mnmpuh cabaran~ Allahuakbar !

thnx post entry ni
salam.^^

zAcK said...

bgus idea nk buat usrah tu,

pd pdgn ana,

ntunna xya nk isytihar "jo buat usrah"..

sbb,, mgkin,,
ade certain mad'u or ur fren yg akn inferior ble dgr pekataan tu,

jd,, bg ana,, x ya pun nk wat scre formel n etc..

jz duduk dlm kelompok tu n nti create topik..

for eg: psl aurat,,

leh tau pdgn shbt2 len,, more to sharin.. i guess..

"usrah bermule slps tasbih kafarah"
>>ni yg naqib2 ana slalu ckp kt kami..

ok.. as a da'ie,, we've to be more step 4wd, n wise in doin our task as khalif in dis world..

*ni view ana jer, tpulg nk trime atau x.. ^^

zAcK said...

one more thing,

"jgn memilih mad'u"

ok?

reminder tuk ana gak neh..

daa~

Agent Seoul said...

do u felt that bad? OMG..
i really agree for what taht zack said. oh2! anyway, did you know me yet??

zAcK said...

sori ,, ym ana kene block. ape3 emel je la ek.. sng ket.. ^^

ichigo gogo said...

hm, stuju stuju~

usrah ni bknnye formal n patut diadakan bile2 mse je~ ;waktu rehat atau bile gather sme2~

prbincangan dlm usrah tu bknnye psl agama je, tp psl hal dunia pun bole gak mcm masalah ekonomi negara or probs umat~

sebenanye, kls ana ada 20 org (ckit je org)..kitorang rse kitorang da jd mcm kluarga(usrah), tp cme xde bincang psl agama atau musykil,yg byknye gurau n psl plajaran~

stuju, x bole pile2 kwn nk wat usrah ni

salam^^

miya said...

nggge~ go ! *spechless*

~::sya_mujahidah::~ said...

hopefully..
pasal usrah tu
jgn pandai ckp jer,
tapi bergeraklah seiring dgn aper yg dickp..

nasihat utk dri sndri...