June 17, 2009

~ Amar Ma'ruf Nahi Mungkar tanggungjawab DAI'E~

Sebagai seorang da'ie di mana2pun ana rasa, harus kita saling menasihati. Soal dapat terima atau tidak, itu antara kita dan mereka dengan ALLAH.. Kita dah jalankan tanggungjawab sebagai seorang saudara mu'min yg rasulullah s.a.w sendiri pernah bersabda yg kita kena ambil berat tentang mereka

"tidak sempurna iman seseorang selagimana dia tidak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri.."

Ana nak kongsikan sebab dan akibat kalau.......

TIDAK MENGAMALKAN AMAR MA'RUF NAHI ANIL MUNGKAR;

-DIA BERPELUANG MEMPERSOALKAN KEPADA KITA DIAKHIRAT KELAK SEKIRANYA KITA TAK PERNAH MENEGUR MEREKA

Pernah dengar tak kisah org masuk neraka sebab kena tarik kakinya sedangkan kakinya yg sebelah lagi dahpun melangkah utk ke syurga..?

Siapa yg tarik kaki kita di akhirat kelak?

-Jiran-jiran kita [selang 40rumah, depan 40, belakang 40, kiri 40, kanan 40, kalau rumah flet?? Atas bawah pun kena kira]

-Ibu [bagi yg lelaki]

-Isteri [bagi yg lelaki]

-Anak-anak [bagi lelaki dan perempuan]

-Saudara-saudara seislam kita [setiap mu'min itu bersaudara!!!]


Ada satu kisah, yg bila seorang hendak masuk syurga, dan kakinya ditarik.. Yg menariknya adalah yg berhak menarik [mcm yg ana tulis diatas]..

Yg ditarik = kenapa kau tarik kaki aku ni??

yg menarik = sebab dulu kat dunia kau tak tegur aku bila aku buat salah, bila aku tak solat, kau buat tak tau je.. Kau tak ajak pun!!

yg ditarik = Ya ALLAH semua itu dusta!! Aku dah pernah ajak kau! tapi kau ugut aku! Hina aku! kata aku mcm2!! kau kata kubur masing2!! neraka masing2!!

yg menarik = kau baru tegur aku sekali, kalau kau tegur dan ajak aku dua kali.. mesti aku ikut..

yg ditarik = aku dah ajak kau berpuluh-puluh kali.. tapi kau degil.. kau tak nak.. kau kata aku ni pk aku bagus sgt.. kau kata aku solat tunggang tunggik mcm ayam patuk dedak!

yg menarik = tu baru berpuluh2 kali.. andai kau ajak aku beratus2 kali.. mesti aku ikut..

tengok tu.. ini kisah yg ustaz ana kongsikan.. betapa terdesaknya saudara-saudara seislam kita utk menjebakkan diri kita kearah kehancuran bersama-sama dengan mereka.. sedangkan kita dahpun mengajak mereka melakukan kebaikkan..

akhirnya.. samada kita terpaksa terjun dalam neraka bersama-sama mereka.... atau..................


yg ditarik = YA ALLAH.. mereka berdusta.. tiap kali seruanMU berkumandang.. aku seru mereka.. aku ajak mereka agar menunaikan kewajiban keatas diriMU.. Aku larang mereka dari melakukan apa yg engkau larang.. Aku larang mereka dari mendedahkan aurat.. Sesungguhnya.. Kau lah yg maha ADIL lagi maha MENGETAHUI..

emm..
sebab tu lah.. orang tak nak masuk syurga dengan jalan yg paling sukar.. sahabat-sahabat rasulullah.. ALLAH jamin syurga.. Kenapa?? Apa istimewanya mereka? mereka bukan rasulullah yg dikasihi ALLAH setiap masa.. Tapi.. Mereka sentiasa cuba mencontohi TIAP perbuatan baginda s.a.w.. Yakinlah.. Tiap sunnah yg walaupun hanya SUNAT.. ada keberkatannya..




No comments: