Skip to main content

Pemimpin berwawasan utama rakyat melebihi kepentingan diri

Pemimpin berwawasan utama rakyat melebihi kepentingan diri

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad ** info dlm bharian.com.my

DR Prajudi Atmosudirjo memberikan pandangan mengenai kepemimpinan yang antara lain menyebut: “Kepemimpinan adalah suatu seni kesanggupan atau teknik untuk membuat pengikut mengikuti atau mentaati segala apa yang dikehendaki serta membuat mereka bersemangat untuk mengikuti bahkan ada yang sanggup berkorban.”

Katanya: “Kepemimpinan adalah suatu proses berterusan yang membuat semua orang bergiat dan berupaya untuk memahami dan mencapai tujuan ditentukan oleh pemimpin sehingga mereka bersedia untuk berubah fikiran serta pandangan, sikap dan kepercayaan.”

Kepemimpinan juga sebenarnya fenomena biasa yang bersifat sejagat berlaku di mana saja tanpa mengira bangsa dan budaya bagi menjalankan dasar baik untuk kesejahteraan serta kegembiraan masyarakat keseluruhannya.

Oleh itu, pemimpin perlu berpandangan jauh, berkebolehan merancang dan menganalisis keadaan serta dapat merungkai atau menangani kemelut selain berpengetahuan, berpengalaman juga memiliki ketangkasan berfikir.

Pemimpin juga tidak hanya berfungsi sebagai lambang kekuasaan, keunggulan dan kebesaran malah perlu bertanggungjawab ke atas apa juga pemasalahan yang berlaku di bawah jagaannya.

Pemimpin ialah seorang yang mementingkan hasrat perjuangan dan pertubuhan melebihi kepentingan diri, bertimbang rasa dan bercita-cita tinggi malah mampu membuat keputusan secara kolektif serta jauh sekali daripada menghasut apa lagi mengadu domba.

Seorang pemimpin juga perlu berkebolehan dalam pelbagai aspek kepemimpinan, bijaksana dan mempunyai keyakinan diri untuk memikul tanggungjawab diamanahkan kepadanya. Tanggungjawab kepemimpinan sebenarnya adalah amanah kerana di tangannya terletak keadilan.

Huraian Hasan al-Basri kepada Amirul Mukminin Umar Abd Aziz antara lain katanya: “Ketahuilah wahai amirul mukminin. Allah mengangkat seorang pemimpin yang adil untuk menegakkan setiap yang miring, untuk meluruskan setiap yang menyeleweng, memperbetul setiap yang rosak, membantu setiap yang lemah, menginsafkan setiap yang berbuat penganiayaan, memberi kekuatan setiap yang dianiaya dan menolong setiap yang sengsara.”

Rasulullah SAW pemimpin unggul yang menjadi contoh. Benarlah urusan persoalan rakyat adalah beban yang berat, semuanya meminta kesedaran, kejujuran, keadilan, keberanian dan ketabahan.

Sarjana Islam yang masyhur, al-Imam Taqiudin Ibn Taimiah menerangkan: “Di dalam sebuah masyarakat manusia, tidak boleh tidak mesti ada ketua atau pemimpin. Hukumnya wajib kerana ia menjadi sebesar-besar kewajipan dalam Islam.”

Justeru, soal kepemimpinan tidak boleh diremehkan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Ya Allah Ya Tuhanku! Barang siapa yang mengurus sesuatu urusan umatku lalu ia menyusahkan mereka, maka balaslah ia kesusahan. Barang siapa yang memudahkan, mudahkanlah urusannya.” Sebagai pemimpin, Khalifah Umar al-Khatab juga pernah berkata: “Sekalipun ada tali unta yang hilang, aku juga yang akan bertanggungjawab dan memikulnya.”

Itu hanya tali unta. Apa hal pula jika masalah yang lebih besar seperti bencana alam? Semua itu tidak lain hanya mampu dilaksanakan oleh pemimpin yang benar-benar jujur dan bertanggungjawab.

///// em..bukan senang nk jd pemimpin yg baik. hatta kita sendiri, mmg belum maksum pada hakikatnye. kita semua sebenarnye adalah pemimpin. adakah pemimpin yg berwibawa lahir semula jadi? atau dibentuk ?

dipetik dari motivator yg makin hari tampak membina magnet diri yg positif !! ;) mr amin idris. ana copy paste naa..

www.aminidris.com http://www.aminidris.com/ver2/index.php?paged=2

Di sini ana berkongsi 11 kepercayaan ana;

  1. Pemimpin DIBENTUK MAHIR bukannya terus DILAHIR
  2. KEMAHUAN umpama pemerintah! Kita dicipta secara fitrah untuk membuat apa yang kita suka.
  3. KEPERCAYAAN adalah asas dalam kepemimpinan. SIKAP membentuk kepercayaan dan KEPERCAYAAN memperkasakan kepimpinan
  4. Sentuh hati dahulu sebelum menuju kepada minda seseorang.
  5. Kuasa memimpin tidak datang bila kita dilahirkan. Ia datang dari dalam diri melalui sikap dan pemikiran yang perlu dibentuk dan dibina.
  6. Anda MEMIMPIN manusia dan MENGURUS benda
  7. Pemimpin hanya jadi EFFEKTIF bila mereka fokus pada KEKUATAN
  8. Kepemimpinan adalah PILIHAN!
  9. Kepemimpinan adalah PENGARUH, bukannya KEDUDUKAN
  10. Kepemimpinan adalah TANGGUNGJAWAB, bukannya KEMULIAAN
  11. Anda perlu kuasai KEMENANGAN DIRI sebelum menguasai KEMENANGAN ORANG LAIN

banyak lagi info2 yg boleh kita hadam dan pelan-pelan aplikasikan dlm diri utk terus membina JAti diri, bukan menenggelamkan sinar Cahaya dlm diri kita. ’sucess is not a destination.. but a JOurney!. memerlukan kita menongkah arus, meredah onak duri berliku, lelorong yg bengkang-bengkok..ehehe.. (kalu lalu highway, kena bayar toLl daa..ehehe..)

okeylaa.. nnti dah mengomel je penaip ni. irosnisnya, bukan senang nk jadi sEnang.. bukan SUsah nk jadi Susah.. fikir dan thingking.. (”_)

Comments

Popular posts from this blog

Baju kurung dan kasut sukan .

Termenung jap. Tengah fikir nak post apa. Otak blurrr sebab banyak sangat benda benda kecik yang macam bebola ikan kat tengah berlegar-legar dalam fikiran aku. *apakah ?? I mean assignment, quizess, presentation semua tu dah berkurang. So, macam tulaa. Okay, abaikan . aku merepek je. ( hakikatnya = Assignment takkan berkurang )




Saje letak gambar ni. Rinduu mak ! :')





Pendahuluan aku sangat laaa sadis. Apesal nih ? Apesal aku macam kelu lidah nak berkata-kata. Aku kan Kamus Pustaka Dewan dan Bahasa. Mana hilang vocab melayu aku? Huarggghh!! Ni semua assigment political sciences punya pasal! 5 hari aku hadaapp komputer pastu tibai segala benda pasal politik dalam English . Dalam english plak tu! Kau tau english aku sangatlah menonggeng. Apa kau rasa bila kau ada banyak benda nak cakap , tapi tak terluah sebab kau tak tau istilah khas untuk perkataan itu dalam english.Aku rasa macam ni ..... Bleeerghhhhhh ! Penat ! Sekejap sekejap gi google translate. Pastuh plak si Pak Google…

Mini Showcase Fitri Haris

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Hari ni nak sambung post yang lepas. Pasal Mini Showcase Fitri. Actually aku tau last minit pasal showcase ini, ada ajak sorang kawan aku ini minta temankan sekali, last minit juga. Then, untuk dijadikan cerita, aku pun bertolaklah dari rumah pukul 11. Bajet 2 jam perjalanan. Sebab event tu start pukul 1.30 kat UKM. Sampai je kat Stesen UKM aku solat dulu. Then naik teksi terus straight ke UKM. Aku tak keseorangan sebab kebetulan kawan aku yang sama-sama belajar kat kolej KPAKK pun join gak. Terus nampak dia kat depan pintu nak daftar tu. Salam salam dan tanya khabar gaya macam dah lama kenal padahal masa belajar dulu tak pernah pulak borak ngan dia,Then aku terus  duduk sebelah dia dan kawan dia. Kawan yang kata nak teman aku tu, tetibe cancel last minit. Gerak hati aku dah agak dah dia tak jadi teman. Berhuhuhu je lah aku.





Sampai-sampai je terus daftar dan bayar rm8. Fitri kata dia tak ambil sesen pun duit rm8 tu, tapi dia salurkan duit tu…

Heliza Tiru Style Aku. Tak boleh blaaa.

Ok, korang kena tipu. HAHA. Aku yang berangan-angan nak tiru style dia adalah. Hehee.




Wow, sungguh ! Dia memang canteeek. tapi part mekap tebal aku tak berkenan.



Aku suka heliza sangat-sangat! Sebab dia macam aku. Ke aku macam dia ? HAHA. Ntah laa, tapi yang pasti aku suka semua pakaian dia. Up-to-date dan bergaya tapi pada masa yang sama still menutup aurat. Artis Paling Sopan Berpakaian jatuh kepada Heliza Helmi. Tahniah !



Rajengnya study


Lagi satu en, dia ni bukannya sopan sangat sesopan pakaian dia, perangai dia pun gila-gila tau. Sengal semacam je. Aku selalu follow blog dia dan page kat fesbuk. Memang senget sikit kepala dia tapi dia suka publish status yang islamik, selalu ajak kita solat , saling mengingatkan antara satu sama lain. Sukalah dia. hehee.




Family dia. Happy je.



Stylenya baju dia. ;D




Comey. Hee.




Sengal uh dia. Time ni dia kat universiti. Dalam kuliah.




Kan aku dah cakap dia sengal. HAHA !




Aku suka ini. Sebab dia berjubah. :)




Ada video dia nyanyi lagu Chord G ni. Best ! Try…